Struktura Niepublicznego Specjalnego Ośrodka
Szkolno – Wychowawczego S.A.K. „OPOKA” w Borkowicach.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa obejmuje:
klasy specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Uczniowie realizują obowiązek szkolny na I i II etapie edukacyjnym
I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna klasa II
II etap edukacyjny, klasa IV-VI nauczanie przedmiotowe, kończy się sprawdzianem kompetencji
klasy specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Uczniowie realizują obowiązek szkolny na I i II etapie edukacyjnym
I etap edukacyjny, edukacja wczesnoszkolna klasa I
II etap edukacyjny, klasa V-VI
Niepubliczne Gimnazjum Specjalne obejmuje:
klasy specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Uczniowie realizują obowiązek szkolny na III etapie edukacyjnym
III etap edukacyjny, klasa łączona I, II, III, kończy się egzaminem gimnazjalnym składającym się z części humanistycznej i matematyczno – przyrodniczej oraz z języka obcego nowożytnego.
klasy specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Uczniowie realizują obowiązek szkolny na III etapie edukacyjnym
III etap edukacyjny, klasa łączona I, II, po zakończeniu którego uczniowie mogą kontynuować naukę w szkole przysposabiającej do pracy.
Niepubliczna Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Jest szkołą ponadgimnazjalną, której głównym zadaniem jest wyposażenie uczniów w wiedzę teoretyczna oraz umiejętności praktyczne, pozwalające na uzyskanie maksymalnej niezależności życiowej oraz (jeśli jest to możliwe) podjęcie aktywności zawodowej w warunkach pracy chronionej, warsztatach terapii zajęciowej, u pracodawców indywidualnych, bądź we własnym gospodarstwie domowym. Obejmuje:
klasy specjalne dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku do 24 lat
.
Uczniowie uczęszczają do klasy łączonej I – II, w ramach zajęć realizowane są następujące działy:
– znajomości zasad działania i obsługi podstawowych urządzeń oraz sprzętu AGD
– przygotowanie prostych posiłków
– przygotowanie przetworów
– uprawy i pielęgnacji roślin rabatowych oraz doniczkowych
– szycie i prace artystyczne
– prace porządkowe
– prace konserwatorskie
– wytwarzanie przedmiotów dekoracyjnych i pamiątkarskich
– elementy bukieciarstwa
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze dla uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze obejmują przede wszystkim:
-naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika
-kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika
-usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki
-wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej
-wdrażanie do osiągnięcia optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia
-rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia
-kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu
-kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
-naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika oraz jego udział w ekspresyjnej aktywności.
Szczególne znaczenie w kształceniu naszej młodzieży mają zajęcia rewalidacyjne, których celem jest korygowanie wad i kompensowanie oraz usprawnianie niezaburzonych funkcji. Uczniowie
korzystają ze wsparcia logopedy, psychologa, pedagoga, rehabilitanta i specjalistów prowadzących zajęcia gimnastyki korekcyjnej oraz zajęcia kompensacyjno – korekcyjne. Praca dydaktyczno –
wychowawcza odbywa się na podstawie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych opracowanych dla każdego ucznia po diagnozie i ocenie aktualnego poziomu rozwoju
psychofizycznego. W ten sposób każdy uczeń może pracować we własnym tempie i zgodnie z posiadanymi możliwościami intelektualnymi.
Do zajęć rewalidacyjnych należą:
-zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
-logopedyczne
-socjoterapeutyczne
-dydaktyczno – wyrównawcze
-gimnastyka korekcyjno – kompensacyjna
-zajęcia usprawniające motorykę małą i orientację przestrzenna
-zajęcia usprawniające percepcję wzrokową
zajęcia usprawniające umiejętności matematyczne
-zajęcia usprawniające samoobsługę